VierKeerWijzer®
Het VierKeerWijzer® model
VierKeerWijzer® biedt meer dan 100 uitgewerkte thema’s voor de groepen 1 t/m 8, er is een eenvoudige structuur van VIER stappen die door de school een doorgaande lijn creëert en waarbij de kerndoelen in een duidelijke opbouw door de jaren heen worden aangeboden. De nadruk ligt op het samen verzamelen van kennis en de vaardigheden van de 21ste eeuw; kinderen en leerkrachten gebruiken hun talenten, er zijn lesbrieven voor de leerkracht, er zijn keuze-activiteiten voor de kinderen, een leerlijn leren leren, kennis wordt gevisualiseerd op de themamuur en in de kennistest aan het einde van het thema komt alles samen!
De kracht van VierKeerWijzer®
Lesgeven in deze tijd vraagt veel van de leerkracht, dankzij de overzichtelijke structuur en de vele volledig uitgewerkte thema’s en lesbrieven krijgt de leerkracht tijd voor dat waarvoor hij of zij dit prachtige vak heeft gekozen; genieten van en met kinderen! De leerkracht wordt de nieuwsgierige deelnemer en samen met de kinderen gaat hij of zij op onderzoek uit. Samen ontdekken, samen leren!
Talenten benutten
Motivatie is het belangrijkste aspect binnen VierKeerWijzer®, zonder motivatie geen zelfstandige en onderzoekende kinderen. Best lastig, want ieder kind vraagt van ons wat anders. Binnen VierKeerWijzer® wordt daarom een leerrijke omgeving gebouwd waarbij de theorie van Meervoudige Intelligentie het uitgangspunt is. Niet om kinderen in te delen, maar om een grote variatie in het aanbod in te bouwen. In de lagere groepen staat hierbij spel centraal, wordt gewerkt vanuit inhoudsvolle hoeken en in de hogere groepen wordt deze lijn naadloos doorgezet met tal van te kiezen opdrachten. Ieder kind kiest wat bij hem of haar past en gaat vol motivatie zelfstandig aan de slag. De leerkracht heeft hierdoor de handen volledig vrij om kinderen te begeleiden, te ondersteunen, te verdiepen of te verleiden andere talenten te onderzoeken.
Onze ervaring leert dat kinderen ons echt kunnen verrassen, de kunst is om ze uit te dagen. We willen dat kinderen hun creativiteit aan kunnen spreken. Dat kinderen de vakgebieden waarin verwondering centraal staat, beleven op een manier die bij hun past. Zo wil het ene kind een kasteel zo precies mogelijk nabouwen, wil de ander een nieuw harnas ontwerpen, wil een derde luisteren naar de muziek van de minstreel en wil weer een ander het tijdvak beleven door op het toneel te staan. Geen kind is hetzelfde, geen kind leert hetzelfde… dit betekent dat het onze taak is ze een uitdagende leeromgeving te bieden die zo gevarieerd is dat ieder iets van zijn gading vindt.
Voor het vormgeven van een leerrijke omgeving maken wij gebruik van Meervoudige Intelligentie, een theorie van professor Howard Gardner, die wij niet toepassen om kinderen te testen of in beeld te brengen, maar die wij gebruiken omdat het een erg handig hulpmiddel is bij het inrichten van een uitdagende leeromgeving. Wij noemen de verschillende intelligenties als een vaardigheid waar kinderen knap in zijn. Wij werken met de volgende talenten: Taalknap, Rekenknap, Beeldknap, Beweegknap, Muziekknap, Natuurknap, Samenknap en Zelfknap.
.